تعمیر لوازم خانگی در کرج ، آبان سرویس

آلفا سرویس، نمایندگی معتبر تعمیرات انواع لوازم خانگی در کرج با چندین سال سابقه درخشان

نحوه شارژ گاز یخچال+ علائم نشتی آن

نحوه شارژ گاز یخچال

شارژ گاز یخچال چگونه انجام میشود؟ یکی از مهم‌ترین وسایل هر خانه‌ای یخچال آن است. نقش این وسیله آشپزخانه در زندگی امروزی به قدری پررنگ است که زندگی بدون آن تقریبا غیرممکن خواهد بود. بنابراین در صورت بروز مشکل برای یخچال باید سریع‌تر از انجام هر کار دیگری باید نسبت به شناسایی علت و تعمیر آن اقدام کرد.

یکی از رایج‌ترین ایراداتی که در عملکرد یخچال به وجود می‌آید، کاهش یا تخلیه گاز آن می‌باشد. در این مقاله از سایت آلفا سرویس قصد داریم، علت‌های به وجود آمدن این مشکل و در نهایت آموزش چگونگی شارژ گاز یخچال را بیان کنیم.

گاز یخچال و علایم نشتی آن

گاز یخچال یک نوع گاز شیمیایی فشرده با نقطه تبخیر پایین است که باعث خنک شدن محیط داخلی یخچال می‌شود. در مدل‌های قدیمی این وسیله برقی از گاز آمونیاک به عنوان گاز مبرد استفاده می‌شد که سمی بوده و احتمال انفجار آن نیز بالا بوده است.

بنا به این دلایلی که بیان کردیم، گاز فریون جایگزین گاز آمونیاک شد. فریون نام تجاری مبرد یا ماده خنک کننده یخچال‌ها است که بی رنگ و بی بو بوده و نشتی آن باعث ایجاد بوی بد اطراف یخچال می‌شود.

بنابراین اگر به تازگی متوجه گرم شدن یخچال خود شده‌اید یا اینکه موتور یا کمپرسور یخچال‌تان یکسره کار کرده و از اطراف یخچال بوی نامطبوعی به مشام می‌رسد، احتمالا نشتی گاز اتفاق افتاده است.

علاوه بر بوی نامطبوع، افزایش میزان برق مصرفی، سرد بودن فریزر و گرم بودن یخچال و یا گردم بودن هر دو از دیگر علایم نشتی گاز یخچال می باشد.

بیشتر بخوانید : تعمیر کنوود در کرج

 

تست نشتی گاز یخچال

برای این که متوجه شوید که یخچال نشتی گاز دارد یا خیر، می‌توانید به دو روش تست نشتی گاز را انجام دهید:

  • کندانسور را لمس کنید؛ اگر سرد باشد و یخچال نیز در حال کار باشد به معنی نشت گاز مبرد می‌باشد. به این خاطر که کندانسور در حین کار گرمای هوا را جذب می‌کند، لوله های آن باید مقداری گرم باشند. البته سردی کندانسور هم فقط به معنی خالی شدن گاز یخچال نبوده و علت آن می‌تواند چیز دیگری باشد.
  • در روش دوم یخچال‌تان را از برق بکشید و به صداهای آن دقت کنید. اگر صدای جریان گاز یخچال را شنیدید به معنی وجود گاز در داخل لوله‌ها می‌باشد، در غیر این صورت احتمالاً نشتی گاز وجود داشته و باید گاز یخچال را شارژ کنید. 

نحوه شارژ گاز یخچال

شارژ کردن گاز یخچال به معنای تزریق گاز به داخل سیستم یخچال است که باید افراد متخصص آن را انجام دهند. پیش از این که گاز یخچال‌تان را شارژ کنید باید محل نشتی آن را پیدا کنید.

می‌توانید از محلول آب و صابون برای این کار استفاده کنید چون که با استفاده از ترکیب آب و صابون محل دارای نشتی اعث ایجاد حباب خواهد شد. البته از نشتی یاب الکترونیکی نیز می‌توانید برای پیدا کردن محل نشتی گاز یخچال استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید : نمایندگی تعمیرات ال جی در کرج

 

مراحل شارژ گاز یخچال به صورت زیر است:

  • پس از رفع نشتی دستگاه باید از تخلیه شدن مواد خنک کننده قبلی سیستم و همچنین هوا و رطوبت آن مطمئن شوید. برای این کارکافی است از یک دستگاه وکیوم استفاده کنید.
  • بعد از اینکه وکیوم کار خود را انجام داد، دستگاه را به مدت دقیقه به گیج فشار ضعیف متصل کنید تا مقدار وکیوم دستگاه را برای شما نمایش دهد. اگر هنوز دستگاه نشتی داشته باشد، با پایین آمدن گیج مشخص می‌شود. در صورتی که دستگاه هیچ نشتی نداشته باشد، گیج با گذشت زمان تغییری نمی‌کند. بعد از ثابت ماندن گیج می‌توانید شارژ کردن گاز یخچال را آغاز کنید.
  • لوله گیج را به کپسول گاز متصل کنید و گاز را باز کنید تا وارد سیستم بشود. همزمان سمت دیگر لوله را که به گیج متصل می‌باشد را شل کنید تا مقداری از گاز آن خارج شود. با این کار گازهای باقی مانده در یخچال آزاد می‌شوند.
  • در مرحله بعد والف گیج را باز کنید تا گاز وارد یخچال شود. برای این که بدانید چه مقدار گاز وارد یخچال شده ، باید شارژ گاز را همزمان با فعالیت کمپرسور و به آرامی انجام بدهید.
  • با قرار گرفتن عدد گیج روی عدد 10 در تابستان و عدد 7 یا 8 در زمستان، گاز یخچال کاملا پر شده است.

شارژ گاز یخچال ساید بای ساید

روش شارژ کردن گاز یخچال‌های ساید بای ساید نیز مثل دیگر یخچال‌ها است و از گاز R600 با روشی که توضیح دادیم برای شارژ این یخچال‌ها استفاده می‌شود.

منبع : www.aboutmechanics.com

02191018319