تعمیر لوازم خانگی در کرج ، آبان سرویس

آلفا سرویس، نمایندگی معتبر تعمیرات انواع لوازم خانگی در کرج با چندین سال سابقه درخشان

آموزش کاربردی تعویض ترموستات یخچال+ چند نکته عملی

تعویض ترموستات یخچال

تعویض ترموستات یخچال امکان پذیر است؟ ترموستات یکی از قطعات وسایل مکانیکی است که برای تنظیم دمای وسایل مختلف به کار می­رود و برمبنای فیزیک گرما و تغییر حجم لوله­های فلزی کار می­کند. یخچال مکانیکی هم از داشتن ترموستات مستثنی نیست. در این بخش قصد داریم نحوه تعویض ترموستات  یخچال را به شیوه­ای ساده بررسی کنیم.

چه وقتی تعویض ترموستات یخچال لازم است؟

مشخصا نیازی به تعویض ترموستات یخچال نیست، مگر اینکه این قطعه دچار مشکل شده و به درستی کار خود را انجام ندهد. اما از کجا تشخیص دهیم که ترموستات یخچال به درستی کار نمی‌کند؟ همانطور که گفتیم ترموستات قطعه‌ای برای تنظیم دماست پس اولین نشانه کارکرد نادرست ترموستات، می‌تواند تغییر محسوس دمای یخچال باشد به طوری که سرد یا گرم شود. به آسانی با لمس بدنه یخچال می‌شود تغییر دمای آن را متوجه شد.

 

بیشتر بخوانید : نکاتی در مورد تعمیر کنوود در کرج

 

ترموستات کجای یخچال است؟ ابتدا توجه داشته باشید که یخچال شما حتما از نوع مکانیکی باشد نه الکترونیکی، چون در این صورت ترموستاتی وجود ندارد. اما برای اینکه بتوانید جایگاه ترموستات را پیدا کنید، ابتدا درب یخچال خود را باز کنید. در قسمت بالای یخچال می‌توانید قابی حدودا مربع شکل را مشاهده کنید که دارای یک عقربه دایره‌ای چرخان است و اعدادی روی آن دیده می‌شود، ترموستات داخل این جعبه قرار دارد. اکنون می‌توانیم برای تعویض ترموستات یخچال اقدام کنیم.

روش و اصول تعویض ترموستات یخچال

در اولین قدم، حتما یخچال را از برق بکشید. حال به سراغ تعویض ترموستات یخچال  می‌رویم. با استفاده از پیچ‌گوشتی ابتدا قسمت بیرونی قاب ترموستات را جدا کنید. اکنون پس از جدا کردن قاب، با پیچ‌گوشتی پیچ‌های پشت قاب را باز کنید. پس از آن با استفاده از دست یا همان پیچ‌گوشتی عقربه دایره‌ای شکل را جدا کنید. زیر محل عقربه دایره‌ای شکل یک پیچ دور یک میله مشاهده می‌شود. با استفاده از دم باریک پیچ دور میله را شل کرده و سپس آن را در بیاورید. میله‌ای که پیج دور آن پیچ خورده بود، بخشی از خود ترموستات است.

 

حال بعد از انجام موارد بالا و جدا شدن قاب، ترموستات  را خواهید دید. در سمت چپ آن فیش‌ها و در سمت راست آن یک لوله مویی فلزی وجود دارد که پیچ خورده است. فیش‌ها را جدا کنید. اما حواستان باشد که قبل از جدا کردن فیش‌ها حتما ترتیب اتصال آن‌ها را به خاطر بسپارید یا با موبایل خود از آن قسمت عکس بگیرید.

 

سپس به سراغ لوله مویی فلزی می‌رویم. لوله را از داخل سوراخ خارج کرده و در نهایت ترموستات قدیمی جدا می‌شود. حال به سادگی ترموستات جدید را بر اساس ترموستات قدیمی نصب کرده و جایگذاری کنید. تنها نکته‌ای که باید در این قسمت در نظر بگیرید این است که لوله مویی ترموستات جدید را به مقدار لازم، تا حدود پنجاه سانت داخل سوراخ لوله مویی قرار دهید.

بیشتر بخوانید : نمایندگی تعمیرات ال جی در کرج

 

نکاتی که هنگام تعویض ترموستات یخچال باید رعایت کنید

در انجام کارهای تعمیراتی، مخصوصا تعمیر و بررسی وسایل و دستگاه‌های الکترونیکی، همواره رعایت نکات ایمنی از موارد بسیار مهم هست که باید به آن توجه کرد. در لیست زیر تعدادی از این نکات ایمنی که باید  هنگام تعویض ترموستات یخچال به آن توجه کرد، آورده شده است:

  • همانطور که گفته شد، قبل از هر کاری باید یخچال را خاموش کرد و برق آن را قطع کنید.
  • در مرحله جدا کردن پیچ‌های قاب حتما دقت کنید که پیچ‌ها را در جای مناسبی قرار دهید تا آنها را گم نکنید.
  • گفتیم که باید محل نصب فیش‌ها را به خاطر بسپارید یا از آن عکس بگیرید، ولی اگر این کار را هم نکردید، این را بدانید که فیش‌ها شماره دارند و هر فیش را به شماره مربوطه آن روی ترموستات متصل کنید.
  • اگر تا به حال کار تعمیرات را انجام نداده‌اید و از خود مطمئن نیستید، می‌توانید این کار را به یک مجموعه سرویس کار بسپارید، مجموعه آلفا سرویس آماده خدمت رسانی به مشتریان در این زمینه هستند.

 

جمع‌بندی

در این قسمت با یکدیگر نحوه تعویض ترموستات یخچال را بررسی کردیم. ترموستات جدید یخچال خود را می‌توانید از فروشگاه‌های تاسیسات لوازم خانگی و یا فروشگاه اینترنتی آلفا سرویس تهیه کنید. به صورت کلی انواعی از ترموستات وجود دارد که شیوه نصب آنها، همانند بالاست و تنها تفاوتهای کوچکی میانشان وجود دارد.

 

منبع : homeguides.sfgate.com

02191018319