امروزه ماشین ظرفشویی از جمله لوازم مورد نیاز اکثر خانه ها خصوصا برای شاغلین است؛ زیرا به وسیله آن بدون اتلاف وقت میتوان ظرفها را شست. پس میتوانید از زمان خود برای امور دیگر استفاده نمایید. این وسیله ضروری ممکن است زمانی دچار مشکل و ارور شود که در این صورت با انبوهی از ظروف نشسته مواجه میشوید.
پس باید بدانید که هر اروری به چه علت است که در این مقاله هر ارور را با علت آن به طور کامل توضیح میدهیم و کار تعمیر ماشین ظرفشویی ال جی را از روی ارور های ماشین ظرفشویی ال جی برای شما آسان تر میکنیم.
ارور های ماشین ظرفشویی ال جی
-
قفل شدگی موتور (LE)
این امر به این دلیل رخ میدهد که سرعت موتور شستشو تغییر نمیکند. در این مواقع باید بررسی کنیم که اگر موتور به وسیله چیزی قفل شده است آن را رفع ایراد کنیم. سپس به بررسی سوکتها بپردازیم و در صورت نیاز مجددا وصل کنیم.
مقاومت سوکت مخصوص موتور باید50~0 اهم و مقاومت موتور باید 20~15 اهم باشد. در نهایت ولتاژ موتور را زمانی که دستگاه روشن است بررسی میکنیم که باید 15~8 ولت باشد در صورت بررسی همه این موارد و سالم بودن موتور برد را تعویض مینماییم.
-
آب گیری بیش از حد (FE)
علت این است که پمپ آب ورودی بیش از حد نرمال است که در این حالت پمپ تخلیه فعال میشود. برای پیدا کردن ایراد آن از 2 جهت آن را بررسی کنیم: اول اگر زمانی که روشن است با این خطا مواجه میشوید. ابتدا سنسور اثر هال مربوط به ایرگاید را بررسی میکنیم.
مقاومت بین سیم های قرمز و سیاه باید 10~8 کیلو اهم و مقاومت بین سیم های سفید و سیاه 30~10مگا اهم باشد. در صورتی که این سنسور سالم بود از سلامت برد مطمئن میشویم و در نهایت در صورت سالم بودن برد شیر برقی دارای ایراد و نشتی آب است.
اگر با این خطا در زمان خاموش بودن دستگاه مواجه شدید ببینید که آیا برد به خوبی کار میکند، برای این منظور هنگامی که درب دستگاه بسته و خاموش است ولتاژ را اندازه گیری میکنیم که باید 230 ولت باشد. اگر از نظر ولتاژ مشکل نداشت برد معیوب است و در صورت سالم بودن برد شیر برقی دارای ایراد نشتی است.
-
مقسم آب (NE)
در این حالت سرعت موتور شستشو تغییر نمیکند. برای همین باید اول چک کنیم که سوکتها به خوبی متصل هستند و در صورت نیاز مجددا آنها را متصل میکنیم. ولتاژ ورودی مقسم آب باید برابر 220 ولت باشد سپس بررسی میکنیم که مقسم آب به درستی در محل خود وصل شده باشد و سوکت مربوط به آن را کشیده و اهم چک میکنیم که مقاومت آن باید 15~12 کیلو اهم باشد. در صورتی که موتور سالم بود برد را تعویض میکنیم.
-
خطای دما (TE)
علت این است که مقاومت ترمیستور در حالت نرمال نیست. در این حالت بررسی میکنیم که سوکتها به خوبی متصل باشند و در صورت نیاز مجددا وصل میکنیم. بعد از آن مقاومت ترمیستور که باید 13~12 کیلو اهم و مقاومت هیتر که باید 33~22 اهم باشد را چک میکنیم در صورت سالم بودن ترمیستور و هیتر باید برد تعویض شود.
-
خطای هیتر (HE)
در این حالت آب گرم نشده یا دمای آب به بیش از 95 درجه رسیده است. در ابتدا سوکت ها و اتصال آن ها را بررسی میکنیم. سپس مقاومت هیتر را با اهم چک میکنیم که باید 33~25 باشد. ولتاژ ورودی به هیتر پس از بررسی باید 220 ولت بوده و مقاومت ترمیستور نیز 13~12 کیلو اهم باشد. در انتها 2 سویچ و پرده دیافراگم را نیز حتما باید بررسی نمود.
-
ارور (OE)
این ارور به دلیل عدم تخلیه آب نمایش داده میشود. که باید بررسی شود که کدام یک از این دو حالت میباشد.
- آب داخل لگنچه باقی مانده است.
- آب داخل لگنچه باقی نمانده است.
-
ارور (EI)
اگر آب در قاب کف وجود دارد علت نشتی را بررسی میکنیم. ممکن است نشتی از لگنچه، پمپ تخلیه و.. باشد که ایراد را رفع میکنیم. در مدل های قدیمی مجموعه هیتر که شامل دیافراگم و میکروسوئیچ میباشد را بررسی میکنیم. اگر آب در لگنچه جمع شده است ایراد میتواند از شیر برقی باشد و در صورتی که آب در کف قاب وجود نداشته باشد فلوتر قاب کف را بررسی میکنیم.
که روش کار به این صورت است که مولتی متر را در حالت بوق Buzzer قرار داده و پایه ها را بررسی میکنیم. بعد از فشردن قاب زیرین پایه ها اتصال کوتاه میشود. در نهایت سیم و سوکت مربوط به فلوتر را بررسی میکنیم.
-
ارور (IE)
اول بررسی میکنیم که آب وارد دستگاه میشود به این منظور شیر آب را باز میکنیم. در صورت کم بودن فشار آب تا شدگی شیر آب ورودی را بررسی میکنیم اگر فشار کمتر از نیم Bar یا بیشتر از 8 Bar باشد باید فشار را اصلاح کنیم.
بعد از آن رسوب فیلتر شیر برقی را بررسی کرده و در صورت مسدود بودن آن را تمیز میکنیم. مقاومت داخلی شیر برقی باید بیش از 1.8 کیلو اهم و ولتاژ لازم برای شیر برقی 220 ولت می باشد. در صورت وجود نداشتن ولتاژ برد معیوب است.
اگر آب وارد دستگاه میشود اما فرکانس آب تغییر نمیکند سوکت رابط را متصل میکنیم. و در صورت نیاز به تعمیر و نصب مجدد آن میپردازیم. سپس سنسور اثر هال مربوط به ایرگاید را بررسی میکنیم. مقاومت بین سیم های قرمز و سیاه 10~8 و بین سیم های سفید و سیاه 15~30 است. در آخر ممکن است پروانه به درستی نچرخد و اعلام خطا نماید که در این حالت ایرگاید را تعویض میکنیم.(در مدل بخار شو)